برگزیدگان چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه معرفی شدند

بازگشت

علیدادی ادامه داد: انگیزش، فعال‌سازی و رضایت، جزئی از فضایی است که با ورود فرد، جریان جدیدی در محتوا شکل می‌گیرد. اکنون محتوا، نه فقط از زاویه دوربین رسانه تصویری و صدای رسانه صوتی، بلکه از تصویر کاربر حاضر در صحنه رسانه‌ای، با صدای مدعی ماجرا بسط می‌یابد و از زاویه و وجوه گوناگون، مورد توجه قرار می‌گیرد و محتوایی چندوجهی تولید می‌کند. از سویی، دیگر رسانه‌ها، تحت تأثیر جریان‌های دیگری به پیش می‌روند. 

او با بیان توضیحاتی درباره وضعیت اقتصاد در رسانه افزود: اکنون اقتصاد رسانه از تجارت مستقیم به غیرمستقیم بدل شده است؛ کاربری‌های برخط، در حال حذف هزینه‌ها هستند و توزیع محتوا، کم‌کم به اندازه تولید محتوا اهمیت می‌یابد. 

معاون توسعه و فناوری رسانه تأکید کرد: سرمایه اجتماعی، خود سرمایه اقتصادی بسیار ارزشمندی شده و اقتصاد شناور در رسانه ظهور یافته است و در نهایت رسانه‌ها به بازاری در حال رشد دائمی تبدیل شده‌اند. 

او  با اشاره به فناوری‌های نوین گفت: در روند فناوری‌ها، اینترنت اهمیت زیادی دارد، فناوری تلفن همراه همچنان در حال تحول و گسترش است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترافیک داده‌های جهانی تلفن همراه که در سال ۲۰۱۶ هفت اگزابایت در ماه است، در سال ۲۰۲۱ به ۴۹ اگزابایت در ماه افزایش خواهد یافت که در این میان ویدئوهای موبایلی بزرگ‌ترین میزان رشد را دارند.

علیدادی تصریح کرد: افزایش ترافیک جهانی دیتا کاملاً مشخص است. این میزان در سال ۲۰۱۷، ۷۷۷/۹۹ پتابایت بوده که انتظار می‌رود با رشد سالیانه ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۱ به عدد ۶۵۵/۲۳۲ پتابایت در ماه برسد. همچنین همگرایی در ارسال محتوا و تجزیه در دریافت محتوا، روندی رو به رشد داشته است و اکنون محتوای کاربران، هم با تلویزیون ۵۰ اینچ و همزمان با گوشی هشت اینچ دریافت می‌شود.

معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان اینکه مصرف رسانه‌ای به طور دائم در حال افزایش است، گفت: اتصال دائم، جوّ متصل، عامل‌ها، فضای متصل و ایمپل نت‌ها، در کنار سایر فناوری‌ها همانند ماشین‌های یادگیرنده، نسل پنجم تلفن همراه (۵G)، رایانش ابری را پیشرانی می‌کند. 

او افزود: ثمره این روندها و پیشران‌ها، انطباق کامل انسان با رسانه‌ها و دنیای مجازی است که انسان را در فضای رسانه‌ای کاملی قرار می‌دهد. اکنون این تغییرات، نویددهنده رسانه هوشمند است که از مراحل زیرساختی، آغاز شده و لایحه‌های منطقی و نحوی (محتوایی) رسانه را در بر می‌گیرد. 

علیدادی در ادامه تأکید کرد: معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما با توجه به این تطورات، با هدف‌گذاری‌های انجام شده توسط رئیس محترم سازمان، به استقبال آینده پیشرفته‌تری رفته است و با پروژه‌هایی مانند توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی، بازار محتوای دیجیتال، پیام‌رسان‌ها، تلویزیون‌های اجتماعی، مراکز داده، آرشیو دیجیتال، چرخه‌های اتوماسیون صدا و تصویر، افزایش کیفیت صدا و تصویر تولیدی و پخش، سیستم‌های رادیو نما، مانیتورینگ جامع شنیداری و دیداری، از چرخه پخش تا دریافت، توسعه تلویزیون دیجیتال، مطالعه و تحقیق در استفاده از فرصت‌های جدید فشرده‌سازی و گذر از SD به کیفیت‌های بالاتر و استفاده از زیرساخت‌های جدید برای توزیع و توجه به سبد کامل زیرساخت رسانه‌ای، اعم از زمینی، ماهواره‌ای و مجازی، خود به استقبال تغییرات رفته است. 
معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان اینکه تمام این اقدامات و فعالیت‌ها به همت همکاران حوزه فنی سازمان اعم از ستادهای تهران و مراکز به انجام رسیده است، ادامه داد: از همه همکارانم تشکر و قدردانی می‌کنم که زینت‌بخش این تلاش‌ها و اقداماتشان، استفاده از قابلیت‌های داخلی و شرکت‌های توانمند ایرانی است. 
او در ادامه درباره برگزاری این اجلاس گفت: این اجلاس که با شعار "رسانه هوشمند، رسانه آینده" برگزار شده است، اقدام مثبتی در جهت نوآوری‌ها و آماده‌سازی سازمان صداوسیما در مواجهه با تغییرات فناوری‌های نوین، تلقی می‌شود.